جورج سوروس (George Soros)

جورج سوروس (George Soros)

جورج سوروس، یکی از برجسته‌ترین چهره‌های تاریخ بازارهای مالی، با مهارت‌های تحلیلی و معاملاتی خود توانست تأثیری فراگیر و ماندگار بر بازار فارکس داشته باشد. او نه تنها به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل شد، بلکه با مخاطره‌پذیری بالا و فکر خلاق خود، به یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین سرمایه‌گذاران تاریخ تبدیل شده است.

در فوریه ۲۰۱۷ مجله فوربز (Forbes)، جورج سوروس را با ثروت خالص ۲۴ میلیارد دلار آمریکا به عنوان نفر ۲۹‌ام فهرست ثروتمندترین افراد جهان رده‌بندی نمود.

او از بازماندگان هولوکاست است.

(هولوکاست  یا شوآ: کشتار دسته‌جمعی و نسل‌کشی نزدیک به شش میلیون یهودی اروپایی بر پایه نژاد، مذهب و ملیت طی جنگ جهانی دوم به دست آلمان نازی  از ۱۹۴۱ تا پایان ۱۹۴۵ در اردوگاه‌های مرگ آلمان نازی)

 

زندگینامه و آغاز فعالیت در بازارهای مالی

جورج سوروس در سال 1930 در بوداپست مجارستان به دنیا آمد. او در سال 1947 در سن ۱۷ سالگی در دوران جنگ جهانی دوم به‌ عنوان یک یهودی مجبور به فرار از مجارستان شد و با پناهندگی به انگلستان رسید. در آنجا تحصیلات خود را در دانشگاه‌های لندن و کمبریج به پایان رساند و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته فلسفه گرفت. او در سال ۱۹۶۵ به آمریکا مهاجرت کرد. سوروس در ابتدا در بخش‌های مختلف صنعت بانکداری و مالی مشغول به کار شد، اما به‌تدریج به سمت فعالیت‌های مستقل در بازارهای سرمایه گرایش پیدا کرد. و در سال ۱۹۶۹ شرکت مدیریت سرمایه سوروس را بنا نهاد که موسسه‌ای خصوصی است و در زمینه سرمایه‌گذاری و مدیریت مالی مشاوره می‌دهد.

جیم راجرز، سرمایه‌گذار، بازرگان  و نویسنده آمریکایی است. و درحال حاضر در سنگاپور مستقر است. راجرز درحال‌حاضر مدیر موسسه راجرز و بیلند است و یکی از مشارکت‌کنندگان تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری کوانتوم بوده‌است.

راجرز در سال ۱۹۷۰ به بانک سرمایه‌گذاری آرنهولد پیوست و در آنجا همکار جورج سوروس شد. در سال ۱۹۷۳ راجرز و سوروس بانک را ترک و صندوق سرمایه‌گذاری گروه کوانتوم را تاسیس کردند. طی ۱۰ سال صندوق آنها ۴۲۰۰ درصد بازده کسب کرد و این درحالی بود که شاخص اس‌اند‌پی در طول این مدت تنها ۴۷ درصد افزایش داشت. سوروس مشاور اصلی گروه کوانتوم فاند بوده و در ۳۰ سال گذشته به‌طور متوسط سود سالانه‌اش ۳۱ درصد بوده‌است.

 

تسخیر بازار فارکس

سوروس در دهه 1980 و اوایل 1990 با تمرکز بر بازار فارکس، موفق به کسب سود هنگفتی از طریق معاملات هوشمندانه و استفاده از اهرم مالی شد. او با تحلیل‌های عمیق اقتصادی و پیش‌بینی‌های دقیق، نقاط ضعف و آسیب‌پذیری سیاست‌های ارزی کشورها را شناسایی و به‌طور هدفمند به دنبال بهره‌برداری از این نقاط ضعف بود.

سوروس علاوه بر توانایی سرمایه‌گذاری به خاطر فعالیت‌های بشردوستانه‌اش شناخته شده است و از طریق بنیاد سوروس میلیاردها دلار برای کارهای خیریه اهدا کرده است. او همچنین به عنوان یک فعال سیاسی شناخته می‌شود و در بسیاری از کارزارهای سیاسی و انتخاباتی در سراسر جهان مشارکت داشته است.

شاهکار سوروس در سال 1992 رقم خورد، زمانی که او با استفاده از اهرم مالی گسترده، موفق به شکست پوند انگلیس از سیستم نرخ ارز اروپا شد. این اقدام که به “چهارشنبه سیاه” معروف است، باعث شد او میلیاردها دلار سود کند.

این معامله یکی از بزرگترین معامله‌های دنیا محسوب می‌شود و باعث شد سوروس به عنوان مردی که بانک انگلیس را شکست داد به حساب آید.

چهارشنبه سیاه

روز ۲۵ شهریور ۱۳۷۱ خورشیدی، برابر ۱۶ سپتامبر ۱۹۹۲ که در این روز، جورج سوروس توانست بانک انگلستان (بانک مرکزی انگلستان ) و واحد پولی انگلستان، «پوند» را به زانو درآورد. در این روز جورج سوروس که از سیستم پولی و سیاست‌های بانک مرکزی انگلستان دل چرکین بود و چند سرمایه‌دار دیگر با مقادیر بسیار هنگفتی روی این موضوع در بورس شرط‌بندی کردند که می‌گفت: سطح ارزش پوند انگلیس حباب‌وار رشد کرده و بی مورد گران است. انگلستان یا باید ارزش پوند را پایین ببرد یا از رده «سیستم پولی اروپا» خارج شود.

در این روز بانک مرکزی انگلستان در حالت دستپاچگی سطح سود رایج را طی چند ساعت از ۱۰٪ به ۱۲٪ رساند و عاقبت قول سود ۱۵٪ داد تا در دنیا و بین سرمایه داران جلب اعتماد کند. همزمان جورج سوروس با سماجت تمام مبلغ شرط‌بندی‌هایش را چند برابر کرد.

در ساعت ۱۹ همان روز وزیر دارایی انگلستان، نورمان لامونت اعلام کرد که کشورش از سیستم پولی اروپا خارج می‌شود و سطح سود دوباره به ۱۰٪ برمی‌گردد. در نتیجه ارزش پوند در روزهای آینده در برابر مارک آلمان ۱۵٪ و در برابر دلار آمریکا ۲۵٪ سقوط کرد. سوروس در این روز سودی چند میلیارد دلاری بدست آورد. رسانه‌ها و اهل بورس به او لقب «مردی که بانک مرکزی انگلستان را شکست داد» را دادند.

 

تأثیر بر بازار فارکس

سوروس همچنین با استفاده از نفوذ خود در رسانه‌ها و همکاری با سایر بازیگران بزرگ بازار، توانست استراتژی‌های خود را در بازار فارکس پیاده کند و سود هنگفتی به دست آورد. او با تحلیل دقیق شرایط اقتصادی و ارزیابی صحیح از روندهای بازار، همواره قادر بود سود خود را افزایش دهد.

نوسانات شدید ایجاد شده توسط معاملات سوروس در بازار فارکس، گاهی منجر به بروز بحران‌های اقتصادی در برخی کشورها می‌شد. این موضوع، او را به یکی از محوری‌ترین چهره‌های بازارهای مالی تبدیل کرد و موجب ایجاد نگرانی‌های جدی در میان سیاست‌گذاران اقتصادی کشورها شد.

امروزه، نام جورج سوروس به‌عنوان یکی از افسانه‌ای‌ترین تریدرهای تاریخ بازارهای مالی شناخته می‌شود. او نه تنها با معاملات هوشمندانه ثروت هنگفتی اندوخت، بلکه به ‌عنوان یک متفکر اقتصادی نیز صاحب نظریات جنجال‌برانگیز و تأثیرگذاری بود.

 

جورج سوروس با داشتن قدرت ریسک بالا و همچنین صندوق سرمایه گذاری پر از پول خیلی نگران زمان نیست و برای معاملاتی که انجام می دهد صبر زیادی به خرج می‌دهد. او اعتقاد دارد که بازار سهام از تعداد زیادی افراد حرفه‌ای و آماتور تشکیل شده است که می‌توانند با هیجانات خود در بازار اثرگذار باشند.

به همین دلیل علاقه زیادی به آگاهی در زمینه شناخت احساسات و عواطف انسان‌ها در هنگام معامله دارد.

سوروس تعدادی از دولت‌ها را در مورد مسائل مربوط به پول ملی‌شان با استقامت و جیب‌های عمیق پر از پول خود تضعیف کرده است.

در طول بحران مالی آسیا، سوروس به فهرست رو به رشد دارایی‌های خود افزود و مردی بود که بانک تایلند را شکست داد .

جورج سوروس دسترسی به منابع اطلاعاتی بسیار قوی دارد و همین موضوع هم در جهت موفقیتش بسیار اثرگذار بوده است. در بازار سرمایه به دست آوردن به موقع اطلاعات و اخبار درباره یک صنعت یا شرکت می‌تواند در کسب سود بسیار مهم باشد.

جرج سورس می‌گوید: مسئله این نیست که شما چقدر درست تحلیل می‌کنید یا اشتباه! مهم این است که وقتی اشتباه می‌گویید چقدر پول از دست می‌دهید و زمانی که درست می‌گویید چقدر پول به دست می‌آوردید؟

درحال حاضر سوروس 93 ساله است و همچنان به فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و خیریه‌اش ادامه می‌دهد. او به عنوان یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های دنیای مالی و اقتصادی شناخته می‌شود.

 

برای موفق شدن در بورس باید از زندگی بزرگان بورسی الگو بردارید و با زندگی آنها آشنا باشید. هرکدام از آنها صاحب تجربه و دانشی بزرگ هستند که می توانند راهنمای ما در این زمینه باشند. برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر خوب علاوه بر تسلط به مباحث تحلیلی باید بتوانید در زمینه رفتار مالی درست نیز حرفه‌ای شوید.

یکی از ابزارها در این زمینه می‌تواند مطالعه زندگی افراد موفق در بورس باشد.

 

 

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید